צרו איתנו קשר כעת!
אתם מנהלים את העסק כבר מספר שנים, עולם ה"עצמאות" לא זר לכם, יש לכם עובדים שמתפעלים אותו ומבחוץ הכל נראה מושלם.
אבל, למרות שעל הנייר העסק רווחי, אתם מרגישים שאתם הולכים לאיבוד עם ההכנסות וההוצאות. איכשהו, תמיד בסוף החודש לאחר ששילמתם לכולם, לכם לא נשאר דבר וגם החודש נאלצתם לקצץ מהשכר שלכם.
מניסיוני, ישנו שלב מסוים בחיי העסק, בו העסק כבר לא קטן כל כך, אבל עדיין לא גדול דיו כדי להעסיק אנשי כספים. מדובר בעסק שמעסיק עובדים, המחזור השנתי שלו הוא כבר במיליונים (או עשרות מליונים) ובד"כ הוא גם במעמד של מעין "מותג מקומי".
לרוב, עסקים מהסוג הנ"ל נתקלים באותם קשיים החוזרים על עצמם:
- בעיה בהבנת הרווח בשוטף בעסק
- קושי בניהול תזרים המזומנים
- חוסר הבנה לאן הולך הכסף – מרגישים שההכנסות גבוהות, אבל אין בהתאם עליה ברמת החיים
- הרגשה שהתזרים "בולע" את ההכנסות – מגיעים ל-15 לחודש "עם הלשון בחוץ"
- לא מבינים מה הרווח האישי וכמה אפשר למשוך לחשבון הפרטי
בעיות אלו נוצרות לרוב כאשר העסק גדל, אך לא מסגל לעצמו התנהגויות הנדרשות מעסק גדול.
בשנים האחרונות התפרסמו מקרים רבים של קריסת רשתות גדולות: חדרי כושר, חברות אסתטיקה, חברות ייזום נדל"ן ועוד חברות רבות מתעשיות שונות.
המשותף לחלק גדול ממקרים אלו הייתה העובדה שלבעלי החברות לא הייתה היכרות עמוקה עם המספרים בעסק: כמה הוא באמת מרוויח, מה המצב התזרימי, מה רמת המינוף, כמה מתוך הרווחים שבחברה שייכים לחברה וכמה זמינים לשימוש אישי ועוד.
החיסרון הגדול בהתנהלות כזו הוא שבעל החברה לא מבין את מקור הבעיות בעסק ולכן לא מצליח לפתור אותן.
הבעיה נוצרת מכך שהעסק כבר גדול מכדי להתנהל בצורה עיוורת, ללא בחינת הרווח באופן שוטף וללא ניהול תזרימי, אך קטן מכדי להעסיק איש כספים שיעשה זאת.
כדי להימנע מטעויות אלו, היזם צריך לגשר על החוסר ולתכנן את הצמיחה עוד כשהעסק קטן.
כמו כן, חשוב מאוד לבצע מס' פעולות באופן שוטף גם (ואפילו בעיקר) כשהעסק כבר לא קטן:
- להכין תוכנית עסקית לכל סניף חדש ולבצע מעקב אחר הביצועים ביחס לתוכנית העסקית
- במידה וצומחים עם מינוף – לתכנן נכון את ההלוואות. לבחון את שיעור המינוף אחת לתקופה
- לגייס כוח אדם ברמה התואמת את השלב הנוכחי בצמיחה – לא לגייס מאוחר או מוקדם מדי
- לצמוח עם נהלי עבודה מסודרים כדי לא לאבד שליטה בעסק
- לנהל את תזרים המזומנים כדי להיות מוכנים מראש לכל הוצאה. מומלץ לנהל את התזרים לפחות לחודש קדימה.
- להשאיר "כרית" מזומנים להוצאות לא צפויות
- לתכנן את רכישות הציוד – היות ומדובר בהוצאה חד פעמית, נוטים שלא להתחשב בה בתכנון תזרים המזומנים
- לבחון את תנאי התשלום של הספקים מול תנאי התשלום של הלקוחות. במידה ומדובר בלקוחות פרטיים – לבחון מדיניות פריסת תשלומים באשראי וקבלת שיקים דחויים.
- לעקוב באופן הדוק אחר הרווח. אפשר לבקש מרואה החשבון של העסק לקבל דוח רווח והפסד מתוכנת הנהלת החשבונות אחת לרבעון ולקבל החלטות בהתאם (האם שיעור הרווח הגולמי גבוה מספיק, האם ניתן לקצץ חלק מההוצאות הקבועות, מה גובה הרווח של החברה – האם הוא הולם את ההשקעה).
- לבצע אבחנה ברורה בין כספי החברה לכספים האישיים. מומלץ לערוך חישוב של סך הכספים הנצרכים לשימוש פרטי ולמשוך משכורת בהתאם ולא לעשות שימוש פרטי בסכומים מעבר למשכורת זו.
צרו איתנו קשר כעת!
לסיכום, חשוב לזכור שהצעד הראשון בפתרון בעיה, הוא הבנת המקור שלה. הבעיות שצוינו תמיד היו קיימות, אבל היות והן היו קטנות מדי הן לא היו מורגשות. לכן, בעת גדילת העסק יש לאמץ נהלי בקרה ניהוליים נוספים על מנת שלא ליפול לסטטיסטיקה, אלא להביא לגדילה בריאה של העסק.
רצוי לעשות זאת בליווי רואה החשבון של העסק או יועץ עסקי חיצוני, בסיועם תכלו לקבל דוחות רווח והפסד תקופתיים וכך לעקוב באופן שוטף אחר הרווח ולקבל החלטות מתאימות בזמן אמת.
מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי.
מעוניינים לשפר את העסק שלכם באמצעות מגוון כלים נוספים?
צרו עמנו קשר עוד היום לתיאום פגישה (ZOOM).